Medisch Contact: Erasmus MC leert aios goed omgaan met patiënt

10 juli 2017

Een goede bejegening en een empathische houding van de arts bepalen voor een belangrijk deel hoe tevreden patiënten zijn over een consult, wat ze onthouden en begrijpen en in hoeverre ze de behandeladviezen opvolgen. Het belang van de competentie communicatie is helder. Maar hoe zorg je er in de praktijk voor dat communicatie een vaste plaats krijgt in de opleiding? In Medisch Contact delen Mick Metselaar (kno-arts en opleider), Rob Baatenburg de Jong (afdelingshoofd kno) en Marinella Offerman (psycholoog en wetenschappelijk onderzoeker) hun ervaringen in het Erasmus MC.

In dit artikel vertellen ze hoe de spreekuren van de aios op de polikliniek structureel geëvalueerd worden door een psycholoog. Deze maakt zo mogelijk gebruik van video-observatie waarbij het spreekuur wordt opgenomen en achteraf beoordeeld, of, als dat handiger is, live wordt bijgewoond. Hierbij let de psycholoog op de patiëntgerichtheid van de zorg, de communicatieve vaardigheden en de empathische en professionele beroepshouding van de aios. De bevindingen komen in een volledig op maat gemaakt verslag met concrete aandachtspunten. In een vertrouwelijk gesprek tussen de psycholoog en de aios vindt de feedback plaats. Hiervan maakt de aios een korte praktijkbeoordeling (KPB) voor in het portfolio. Ze streven daarbij naar een jaarlijkse evaluatie, zodat elke aios enkele malen tijdens de opleiding een beoordeling krijgt.

Op basis van deze evaluaties hebben de auteus een aatal veelvoorkomende communicatieve 'onhandigheden' op een rijtje gezet, waar ook andere aios, opleiders en instellingen iets van kunnen leren.

Het volledige artikel is te lezen op de website van Medisch Contact.

Medische Vervolgopleidingen